یکی از روش های تحلیل برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت و انجام پروپزال کارشناسی ارشد مدیریت به کار می رود، روش کیو است. روش شناسی کیو، روشی است که به وسیله آن، ذهنیت بررسی می شود. در این روش، از این نقطه نظرات ذهنی برای ساخت گونه شناسی دیدگاه های متفاوت استفاده می شود روش شناسی کیو، در واقع، فنی است که پژوهشگر را قادر می سازد تا اولاً ادرکات و عقاید فردی را شناسایی و طبقه بندی کند و ثانیاً به دسته بندی گروه ها براساس ادراکاتشان بپردازد. آشکار ساختن الگوهای مختلف تفکر، هدف اصلی این فن است. به عبارت دیگر، این فن به شمارش افرادی که تفکرات مختلفی دارند نمی پردازد. در واقع، این ویژگی است که روش شناسی کیو را به روش های تحقیق کیفی نزدیک می سازد. البته روش شناسی کیو از ویژگی های روش های کمَی نیز برخوردار است و از آن بهره می گیرد.
در این روش شناسی، برای دسته بندی افراد، از روش های آماری مانند تحلیل عاملی و تحلیل مؤلفه های اصلی استفاده می شود. روش شناسی کیو هم ادارای شیوه گردآوری داده ها (مرتب سازی) و هم دارای شیوه تحلیل داده ها (تحلیل عاملی کیو) است. ویلیام استیفنسون در دهه ۱۹۳۰ در پاسخ به این سؤال که «چه چیزهایی اشخاص را منحصر به فرد می سازد؟»، دست به ابداع روش شناسی کیو زد. او بر این باور بود که روش شناسی کیو به شناخت ذهنیت ها می پردازد و همبستگی افراد، نه صفات، نقش اساسی در آن دارد. هدف از به کارگیری روش کیو به عنوان پژوهشی اکتشافی، یافتن اندیشه ها و فرضیه های جدید و مفید درباره موضوع پژوهش است. طرح و بررسی فرضیه ها در مطالعه کیو به مانند مطالعات کمَی مطرح نیست، زیرا فرضیه ها برآمده از اعتقاد پژوهشگر یا یک نظریه ها است و در واقع چیزی است که او «انتظار» دارد رد یا قبول شود، در حالی که مطالعه کیو بر ذهنیت و عقاید افراد استوار است و به نوعی اکتشافی است.
مراحل مطالعه کیو به اشکال مختلفی صورت می گیرد. یکی از دسته بندی های این فرایند در نمودار ۱ نشان داده شده است. در ادامه، به شرح هر یک از این مراحل می پردازیم.
نمودار۱٫ مراحل مطالعه کیو
پس از انتخاب موضوع، پژوهشگر با استفاده از منابع مختلف باید به گردآوری محتوای فضای گفتمان پژوهش بپردازد. در مرحله بعد، او به جمع بندی و ارزیابی این فضای گفتمان می پردازد. سپس تعداد مناسبی از عبارات فضای گفتمان به عنوان نمونه کیو، باید انتخاب شوند. در این مورد، مککئون و توماس (۱۹۸۸) ۳۰ تا ۱۰۰ عبارت را برای نمونه کیو پیشنهاد کرده اند. کرلینجر (۱۹۸۶) معتقد است تعداد مناسب، برای آنکه یافته ها دارای اعتبار آماری باشند، ۶۰ تا ۹۰ عبارت است. براون (۱۹۸۶) مطالعات کیو را نوعاً شامل ۴۰ تا ۶۰ عبارت می داند و دانر (۲۰۰۱) ضمن آنکه معتقد است هیچ ملاک قطعی برای تعداد عبارات وجود ندارد، به ۲۰ تا ۶۰ عبارت اشاره می کند. پس از انتخاب می شوند. به عبارت دیگر، از میان اهالی گفتمان، تعدادی به عنوان نمونه افراد برای مشارکت در مطالعه کیو، یعمی مرتب سازی، انتخاب می شوند. انتخاب مشارکت کنندگان، بسیار مهم است و تا حد زیادی به موضوع پژوهش بستگی دارد. در مطالعه های پیشین، تعداد متفاوتی برای انتخاب مشارکت کنندگان بیان شده است. برای مثال، مککئون و توماس، انتخاب ۵۰ تا ۱۰۰ مشارکت کننده را کافی می دانند. بروور (۱۹۹۹) بر این باور است که تعداد مشارکت کنندگان باید کمتر از تعدادعبارات کیو، که باید مرتب شوند، باشد. به طور کلی، می توان گفت که تعداد مشارکت کنندگان، عبارات نمونه کیو- که هر یک بر روی کارت هایی به نام دسته های کیو نوشته می شود- به منظور مرتب سازی در اختیار مشارکت کنندگان قرار می گیرد و آنها با استفاده نمودار کیو دست به مرتب سازی کارت ها میزنند. پس از بازگشت کارت ها اطلاعات جمع آوری می شود و در مرحله آخر تحلیل قرار می گردد.
منبع: modirama.ir